Důvody pro reklamaci zboží

Obdrželi jste objednané zboží anebo jste si domů přinesli věc zakoupenou v kamenném obchodě, z nějakého důvodu s ní však nejste spokojení. Přemýšlíte tedy nad reklamací a nad tím, jestli vám takzvaně projde. Vše závisí nejen na druhu poškození či jiném problému, ale také na obchodu, se kterým budete o reklamačním procesu jednat. Je to těžko uvěřitelné, ale přístup ke shodné situaci se může zásadně lišit. Kdy máte tedy šanci? 

Porucha zboží 

Nefunguje-li daná věc, jak má, a projeví se to až po zákonných 14 dnech určených pro odstoupení od smlouvy, je to nepochybně důvodem pro reklamaci. Porucha však nesmí být způsobena vaším přičiněním anebo nevhodným zacházením či údržbou. V některých případech samozřejmě jsou uznány i tato poškození, protože některé obchody nemají tendenci prověřovat reklamace příliš důsledně. Je-li to pro takové využití situace přijatelné či nikoli, je jen na vás. 

Úplné zničení věci 

Dalším stupněm poruchy je pak úplné zničení zakoupené věci z důvodu, který nebyl ve vašich rukách. Například vyhoří spotřebič, selže nějaká velká a důležitá součástka, kterou nelze dost dobře nahradit anebo zkrátka věc nelze vůbec uvést do provozu a používat. V tomto případě pak logicky není možná jakákoli oprava, ale lze požadovat pouze vrácení peněz nebo výměnu za nové zboží. V této situaci doporučujeme zamyslet se, jestli si zvolíte znovu zkusit tentýž výrobek či nikoli. 

Jiné vady 

Estetické vady nebo vady, které nezasahují výrazně do funkce věci, budou vždy poněkud spornými. To platí i u některých vad oblečení, jiného textilu a obuvi. Řídili bychom se v takových případech velikostí a závažností nedokonalostí – pokud jsou znatelné, reklamace by měla být považována za legitimní. V každém případě stojí za to zkusit i vrácení s nejistým výsledkem, jen pamatujte, že lhůta činí 24 měsíců.